Delosgaia

Informatie over de weg naar Tsenkher Hotspring

• Het Tövkhön-klooster

Het Tövkhön-klooster (Mongools: Төвхөн хийд, töwhön híd) is een van de oudste boeddhistische kloosters van Mongolië, het ligt op de grens van de provincie Övörkhangai met de provincie Arkhangai in Centraal-mongolië op ongeveer 47 kilometer ten zuidwesten van Kharkhorin.
    Het klooster Tövkhön werd in 1648 gesticht door de 14-jarige Zanabazar, de eerste Jebtsundamba Khutuktu en het spirituele hoofd van het Tibetaans boeddhisme voor de Khalkha in Outer Mongolië. Hij stelde dat de locatie op de Shihanen Ulaan Uul-berg met uitzicht op een 2600m hoge heuvel uitstekend is.
    De eerste delen zijn gebouwd in 1653 na de terugkeer van zijn studie in Tibet. Zanabazar, die een begaafde beeldhouwer, schilder en muzikant was, gebruikte het klooster, oorspronkelijk genaamd Bayasgalant Aglag Oron (Happy afgezonderde plaats), als zijn persoonlijke retraite in de loop van 30 jaar. Dit is de plaats waar veel van zijn beroemdste werken zijn gemaakt. Het was ook waar hij het Soyombo schrift ontwikkelde.
    Het Soyombo schrift (Mongools: Соёмбо бичиг, soyombo biçig) is een Abugida ontwikkeld door de monnik en geleerde Zanabazar in 1686 om in het Mongools te kunnen schrijven. Het kan ook gebruikt worden om in Tibetaans of Sanskriet te schrijven.

• Soyombo Symbol
  • Het klooster is meerdere malane vernietigd, de eerste keer was in 1688 door Oirat tijdens hun militaire campagne tegen Oost-Khalkha. Het is gerestaureerd in 1773, het klooster leed ernstige schade tijdens de stalinistische zuiveringen van de late jaren 1930 als het mongoolse communistische regime de boeddhistische kerk in het land probeert te vernietigen.
    Religieuze activiteiten in het klooster zijn weer begonnnen in 1992 en de restauratie van de gebouwen van het klooster zijn voltooid in 1997. Twee originele tempels en twee stoepa's uit de 17e eeuw staan er nog steeds, samen met extra tempels gebouwd in de 18e eeuw. Ceremonies werden opgevoerd om het klooster te herwijden en een nieuw standbeeld van Gombo Makhagal (Mahakala). Het klooster is in 1996 geregistreerd als een UNESCO World Cultural Heritage site. Een aantal monniken wonen en werken in het klooster full-time.

• Zanzabar
  • Tsenkher Hotspring

De provincie Arkhangai staat bekend om zijn vele vulkanisme in de vorm van vulkanen, uitstrekte lavavelden en warmwater bronnenen. De bronnen leveren het gehele jaar door natuurlijk warm water op een hoogte van 1860 meter. Het water heeft een temperatuur van 85,5 °C. De waterstroom van de bron is hoog, het debiet is 10 liter per seconde. Deze natuurlijke schat ligt 27 km ten zuiden van de stad Tsetserleg, in het centrum van de provincie Arkhangai. Tsenkher warmwaterbronnen hebben helende eigenschappen met name voor articulaire ziekten en de ziekten van het zenuwstelsel. De samenstelling is natriumcarbonaat, hydrocarbonaat, sulfaat, Fluoriet, waterstofsulfide.
    Het ligt in een aangename groene bosrijke omgeving, sommige yurts kampen hebben baden met een minder hoge temperatuur spceiaal ingesteld voor de reizigers. Ze voeren het warme water via buizen aan, koelden het af naar een meer aangename temperatuur en bouwden een aantal zwembaden.
    Een warmwaterbron wordt geproduceerd door het opstijgen van geothermisch verwarmd grondwater uit de aardkorst. Het water is grondwater dat in de buurt van de vulkanisch gesteente in de ondergrond wordt verwarmd en voorzien van de mineralen die het aangenaam maken voor de mens.

• Tsenkher Hotspring
  • Tsenkher (Mongools: Цэнхэр, blauw) is een district (Sum) van de provincie Arkhangai in centraal-Mongolië.
    Tüvshrüülekh (Mongools: Түвшрүүлэх) is een district (Sum) van de provincie Arkhangai in het midden van Mongolië. Het district had 3438 inwoners in 2009, 1869 woonden in de stad Tüvshrüülekh, waarmee het de een na grootste stad van de provincie is. De afstand tot Tsetserleg, de hoofdstad van de provincie, bedraagt 44 km. Tuvshruulekh ligt ongeveer 10 km ten noordoosten van de Tsenkher Hot Springs, een populaire toeristische bestemming.
    De stad Tüvshrüülekh is de zetel van verschillende lokale overheden en scholen. Er zijn een aantal winkels en een tankstation ook. Karakorum, de voormalige hoofdstad van Mongolië, ligt op ongeveer 30 km in zuidoostelijke richting.

De weg naar Tsenkher Hotspring

• We zijn in een gerkamp vlak bij de Ulaan Tsutgalan Waterval, de hoogste van Mongolië. Die morgen zijn we om half zeven opgestaan. Het is behoorlijk koud geweest maar door de dekbedden hebben we er weinig last van gehad. Het ontbijt is om zeven uur en als we aankomen bij het restaurant zijn de mensen van het kampt net bezig om de borden, glazen etc uit de winterverpakking te halen. We hebben ze daarbij geholpen. Het ontbijt is goed.
    Als we na het ontbijt naar buiten lopen zien we dat twee Mongoolse mannen bezig zijn met het vangen van een aantal paarden. Ze hebben de hele kudde tussen de rotsen gedreven en gaan dan heel voorzichtig een aantal paarden met een lasso vangen. Dit is niet de eerste keer dat ze dit doen. Terwijl één van de twee een paard met de lasso om de nek in bedwang houdt loopt de ander er voorzichtig naar toe om een halster om te doen. Je merk aan de paarden dat ze dit niet gewend zijn al blijven ze wel rustig.
    Na het ontbijt zijn we al snel weggereden, rijden de weg over een aantal kilometers terug en zijn dan het dal overgestoken naar de noordzijde, daarbij een rivier volgend. Het is lastig rijden over de basalt rotsen, op sommige plaatsen is een duidelijk pad aanwezig tussen de, soms, één meter hoge rotsen. Op anders plaatsen rijden we over 10 centimeter rotsblokken. Dat gaat heel rustig en voorzichtig, voor de ingezetenen en voor de banden. Na een rit van bijna 25 km moeten we de Orkhon river oversteken. De brug is in onderhoud, is mogelijk dat ijs of het smeltwater de brug ernstig heeft beschadigd. De rivier heeft men omgeleid door een wal te bouwen langs het deel dat gerepareerd wordt. We zien dat de linker kant van een nieuw wegdek van palen wordt voorzien.
    Om het verkeer toch doorgang te laten vinden is een noodbrug gebouwd. Deze is smal en het wegdek is net boven het water. We gaan er heel voorzichtig over, de auto is maar net smaller dan de brug. Hans zit voorin en laat Tauka (onze chauffeur) weten of het goed gaat. Alle drie de auto’s komen veilig over. We hebben daar even gestopt en iedereen begint te dollen met elkaar, net alsof het heel zwaar en inspannend was. Wij zijn wel wat anders gewend van onze Australië tochten.
    Tussen al het dollen in spotten we opeens een blackkite met een kadaver langs de kant van de rivier op nog geen 10 meter van ons vandaan. Zolang als we de vogel geen aandacht hebben gegeven blijft hij dooreten maar vliegt weg als blijkt dat iedereen hem gezien heeft en er aandacht aan besteedt.

• Orkhon River Bridge
  • Na dit speelkwartiertje zijn we verder gereden de bergen in voor zover de auto’s kunnen komen. De rest gaan we lopen naar het Tövkhön Monastery. Dat is eerst 2,5 km klimmen van 2050 naar 2284 m en dan over 1,8 km langzaam dalen naar 2222m. Dan komen we bij het klooster. Pujee is nog niet eerder vanaf deze kant naar het klooster gelopen en ze vertrouwde volledig op Google Maps. Nu is Google maps goed te gebruiken voor autowegen maar niet voor wandelpaden in Mongolië. Nu hebben wij altijd een Garmin GPS bij ons en het blijkt dat ze ons de goede richting op stuurt.
    Op de top van het pad is een Ovoo en bij het klooster aangekomen klimmen we omhoog langs een trap van platte stenen en gaan de poort door. Binnen zijn een aantal gebouwen en pagodes, op de top zijn de overige gebouwen. De weg naar de top is zeer lastig en alleen een aantal mensen van de groep gaan naar de top. Voor de poort staan twee Gers. Het uitzicht vanaf het terrein is schitterend en we spotten een Saker Falcon die langs en onder ons heen vliegt.
    Na ruim een half uur aanvaarden we de terug weg. Na de top met het Ovoo gaat het bergaf en wie snel terug is bij de auto wordt getrakteerd op een kom echte Mongoolse soep. Nadat iedereen terug is wordt een lunchpakket uitgereikt. Na de luncht vertrekken we terug de helling af en slaan dan een noordwestelijke richting in. De “weg” loopt over de kam van een bergrug en vlak voordat we afdalen naar de vlakte, 230m lager stoppen we om van het uitzicht te genieten.

• Tövkhön Monastery
  • Het is niet bepaald warm en we gaan snel verder afdalend tot in het rivierdal. De rivier is breder en dieper dan de voorgaande maar alle auto’s komen er zonder enige problemen doorheen. We hebben hier even gestopt om de benen te strekken voor de volgende klim van 300m naar de pas en weer naar beneden. Beneden in het volgende dal volgen we de rivier alvorens de volgende pas op te zoeken. Bij de volgende rivier ligt het Gerkamp met de Hotspring.
    Als we bij het de kampen aankomen worden we naar een ander kamp verwezen. Het ons toegewezen kamp is nog niet open en volgens Pujee is het andere gerkamp, Duut genaamd luxer. De Gers hebben vloerverwarming, nu niet allemaal. De onze niet, maar de meeste ander wel. Het terrein is erg modderig en het regent ligt. Alles is groen en de hellingen staan vol met bomen.
    Nadat we onze ger hebben opgezocht pakken we onze zwemkleding en de handdoeken en gaan naar de warmwater baden. Het warme water is heerlijk en er zijn baden van verschillende temperatuur. Heerlijk.
    Terugkomend van ons bad in de ger blijkt de kachel te zijn aangemaakt en het is binnen lekker warm. We zijn daarna naar de bar gelopen om wat te drinken met de anderee. Marion koopt met een andere vrouw een fles rode wijn. Het eten daarna is weer prima, salade, rundvlees met rijst en aardappel en vruchtencocktail toe, wel vanuit blik. Onder het eten begint het ook harder te regenen en het heeft de hele nacht geregend. In onze ger staat een twee persoonsbed en twee één persoonbedden. We hebben de dekbedden van de een persoonbedden er bij gepakt. Lekker warm.